onsdag 6 juni 2012

Nakna naglar, nagelvård och gelning

Idag var det tid för en rejäl peeling och smörjning av naglar och nagelband. Jätteskönt, för jag har ju så mycket hårdheter kring naglarna och nagelband som alltid bråkar! 

Ett av mina bästa verktyg är en ORLY Pusher & Remover för nagelbanden som kom med i ORLYs gelekit som jag köpte för någon vecka sedan. Riktigt bra och nu har jag äntligen fått någorlunda bukt med mina problematiska nagelband!! För att mjuka upp nagelbanden och huden kring naglarna använde jag idag TRIND Cuticle Balsam. Jag har flera varianter på nagelbandskräm, men jag gillar TRINDs. 3 omgångar med rejält av balsam fick jag ta innan det blev överskott, så det var välbehövligt!

Efter vården så gjorde jag en omgång DEPENDs gele. Jag har inte satt några tippar eller liknande, utan jag har bara lätt buffat naglarna och sedan målat på gelelacket och sprayat med aktivatorsprayen. Resultatet blir inte riktigt lika fint som med ORLYs gelekit, men å andra sidan så blir DEPENDs gele stel, vilket är det mina naglar behöver.

Gelet sitter på som ett "skydd" på nageln. Man kan självklart gela med färg, och får då ett gellack som ofta håller i ett par veckor med lite piff och lapp. Jag använder inte gelet alls på det viset, utan som en hård bas för att mina naglar inte ska spricka och gå av mitt på vilket de kan ha en förmåga att göra! Har jag lust så lackar jag med vanligt lack ovanpå (gärna ett lager baslack först för fästets skull) och tar bort det lacket med ett acetonfritt lack eller ett lack speciellt för lösnaglar, så får man bort lacket utan att man skadar gelelagret. DEPENDs gelelack + aktivator kan man köpa för ca 150 kr på Kicks eller Åhlens. De har ett helt gelekit för ca 250 kr, men i det kommer lim och tippar osv, så om man bara är intresserad av stärkningen så kan man köpa påfyllnadsflaskorna separat.

Slutresultatet kan ni se på bilden, även om jag nog bara hade gjort en eller ett par omgångar med balsamet där. På nedre bilden kan man se att en av naglarna är patchade (pekfingret, det till höger), men den har också fått ett tunt gelelager ovanpå för att inte sticka ut lika mycket.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar